Gott och blandat!!!



Hej mina vänner!!! Här ligger Jalle och jag i husses famn och myser. Vi snackar lite om livet och om hösten som är så bra.



Hörrödu Jalle.... jag tror att jag ska ta och lära dig ett och annat om hösten. Jag kom  just på att det e ju jag som ska lära dig allt om livet och där ingår ju faktiskt ett kapitel som heter HÖSTEN. Häng med ni andra. Det kan ju vara något som ni har missat.



När hösten smyger sig på så är det inte alltid man märker det. Den kommer oftast inlindad i dimma och när dimman lättar så har hösten landat.



Då upptäcker man att bonden har varit ute i dimman vänt upp och ner på vattenkaret. Det e ju inte bara så att kossorna kan frysa ihjäl utan även dö av törst. Dom har inget val, det e bara att följa med in i stallet för vintern.  Fy tusan vad tufft dom har det kossorna.



Sen e det ju så att hösten och jag hör ju i hop. Jag blir ju så himla snygg på hösten, jag blommar upp på ett oförklarligt sätt. Men du Jalle....du e nog  en åretrunt collie. Ja typ grundsnygg hela tiden. Men jag..... jag glänser och glöder på hösten.  När jag springer runt på vägarna här på Österlen så är det ju så att bilarna stannar, fåren bääar av beundran och i bland känns det som om hela världen står still för en stund, men  sen suckar den lite och snurrar vidare. Men något har förändrats, men ingen vet riktigt vad.  Äsch..... kom nu Jalle det finns mycket mer att lära om hösten.



Det här du Jalle e bra att ha på hösten. När man kommer bort sig i dimman så e det så bra att hitta en blå pil. Den bara följer du så kommer du fram. Vart kan man ju inte alltid veta, men fram till något kommer man alltid.



Bänken i skogen saknar dom gamla tanterna som brukar vila här en stund innan dom går vidare på kryckiga ben.



Det här Jalle är min andliga mötesplats. Här möter jag vänner som är på väg vidare. Vi snackar en stund, säger ha det nu så bra och sen brukar jag alltid skicka en  hälsning till mattes mamma, katten Nisse och hunden Vimsan. Sen far dom vidare. Det känns  bra att stanna här en stund och tänka. Men du Jalle....mötesplatsen finns alltid här för en när man behöver prata.



Nu Jalle så är det nog fullt i din lilla hjärna. Vi tar höstledigt för en stund och bara leker.



Tror du att du ska få bollen Jalle???? Nä du lilla gubben inte idag!!! Idag e det min bolldag..... Det har jag bestämt..... Varför???? För att jag kan så klart. Haha!!! Skrattar jag glatt och springer vidare.



När jag kom hem efter min höstkurs med Jalle så hade även mittimellanmatte Carolina hittat hem i dimman. Jag såg direkt att hon inte va sig lik. Jag va ju tvungen att påpeka att hon kanske inte kunde äta lika mycket kakor och bullar om hon ska kunna leka med mig som vanligt. Men hon bara skrattade glatt och sa att hon trivdes så himla bra som det va. Hm, vad tusan menade hon med det.



Av en händelse så står det en kärra här. Ja en säckakärra som vi säger här i Skåne, du Mittimellanmatte Carolina om du blir trött så lovar jag att jag kan köra dig dit du vill, ja säg bara till så kommer jag med min lila fina säckakärra. Alltid redo. Jag e en tusan till fin vän. Visst Carro????



Nu e det kväll här hemma hos oss. Jag e trött som faan. Om ni visste vad det tar på krafterna att försöka få Jalle att förstå det häringa med hösten. Ibland så känns det som om jag ska ge upp.



Men då sover jag på saken. Jag drömmer sött om mig själv, och om hur livet kan bli. Jag drömmer om att jag står vid mötesplatsen och pratar med mattes mamma. Matte hälsar att det va länge sen sist. Men det e ju så när man har gått vidare. Jag drömmer också om att det inte är så himla lätt att hålla ihop flocken så som jag skulle önska. Mina valpar drar åt olika håll. Jag drömmer att jag tröstar matte och säger att det ordnar sig nog. Jag finns ju  här för alla när dimman lättar.
Jamen det e välan inget konstigt med det????






Här har alla mina polare skrivit
Polaren: Moster mitt i natten

Egentligen har jag inte tid att skriva här, men jag tar mig tid. Tusan så mycket att göra i natt. Första gången jag sitter ner. Det var ett helt underbart blogginlägg du bjussar på...GÖTE MED STORA BOKSTÄVER. Vackra bilder från byn, och på Jalle och dig, han blir nog bra så småningom ska du se. Jamen det är väl inget konstigt...med en sådan lärare.

Men den där mittimellanmatte, hon får nog faktiskt se upp med vad hon äter. Annars kommer hon inte orka ta sig fram. Men som sagt, då kan du ju köra henne i den där lila vagnen. Den är tusan så fin...förresten.

Puss på er alla

2010-10-19 @ 02:23:02
Polaren: Carro

Visst lilla fluffis, en tusan till fin vän, den finaste skulle man nog kunna dra till med! Puss på nosen lilla colliepys

2010-10-19 @ 07:54:38
Polaren: Rudi o matte

...och du kämpar på som mentor till Jalle. Att du orkar?! Tänk allt han ska lära sig av dig...jag blir matt. Men sen kommer han att bli en tusan till colliepys så småningom så det är ju värt allt besvär. Bra att ni tog en lekpaus, det är då lärdomarna ramlar på plats! Killkramar till er båda!

2010-10-19 @ 08:47:39
URL: http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com
Polaren: Totti

Suck, så vackert du skriver om hösten, med djupa tankar om livet och döden. Om jag inte hade varit en tuff kille så hade jag fått något vått i ögonvrån.

2010-10-19 @ 10:36:57
URL: http://www.tottskrutten.bloggagratis.se
Polaren: Edith

Hej GÖTE, Det är klart att Jalle kommer att lära sig allt om hösten med en sån superdupercolliepojke till lärare. Bättre kan man inte få. Och snyggare kan man inte heller få. Hos mig är det fortfarande sommar nu mitt på dan. Solen värmer och matte går omkring i shorts. Ha' det!

2010-10-19 @ 13:43:14
URL: http://parisercollie.blogg.se/
Polaren: Hillman

Ja, det är nog inte lätt när man ska lära en nykomling om hur hösten funkar. När jag och brorsan kom till matte så fanns där två reservmorsor som tog hand om oss och lärde oss var vi skulle göra våra tvåor och ettor. Om hur hösten och vintern fungerade och allt annat vi behövde veta, då kändes det tryggt. Så Jalle känner säkert samma sak en trygghet i dig som berättar allt han behöver veta.



Taxkramisar.

2010-10-19 @ 19:17:38
URL: http://taxar.bloggagratis.se/
Polaren: cruellas sida

Tur Jalle har dig. Och vilken tur att matte har dig också. Du finns ju där för alla som behöver. Ella hälsar att det nog finns fleecepyjamasar i din storlek, men tycker att du är snyggast näck ;D

2010-10-19 @ 21:10:33
URL: http://crllaue.blogspot.com
Polaren: Hector

Nu du Göte fick jag lära mig ett och annat om hösten jag med. Kul att få lite undervisning sådär bara av en händelse för jag "droppade" förbi. Men visst är det vackert på hösten, dte tycker i alla fall jag.

Storabrorsan han bara sa, jaha då är det snart vinter då.

2010-10-19 @ 22:23:26
URL: http://rocketbus.bloggagratis.se
Polaren: Filifjonkan

Hej SnyggGöthe.

Så bra du lär din kompis lite höstgrejor. Viktiga saker verkligen är det.

Ja det var ju väldig så mycket kakor hon stoppat i sig får ju se om det kan bli en ny sorts kaka som du får lära lite vintergrejor sen kanske: Du ser ut att sova så gott där i soffan så man önskar ju att man låg där bredvid dig och snarkade lite. Ha det så bra med dig SnyggGöthe

2010-10-20 @ 09:19:56
Polaren: erika

hej kära familjen hur är det med er? jag ser att ni göder er med bullar o bak=)=) åhh bebissss...snart ju=) hälsa carro så så gott, kan ni inte maila erat tel nr vill gärna ringa er=)=) kraaaaam

2010-10-20 @ 14:03:59
URL: http://elvismammans.blogg.se/
Polaren: Hillman & Illerson

Vi har tagit oss friheten att länka över till dig från vår sida, hoppas att du inte har något emot det. Vill du så får du naturligtvis oxå länka.



Taxkramisar.

2010-10-20 @ 14:10:27
URL: http://taxar.bloggagratis.se/
Polaren: strövelstorpslagottona

Klart som tusan att du är bäst. Du lär ju Jalle allt du kan. Härliga bilder du har tagit.

Hos oss är det lite bloggtorka men idag fick vi låna datorn.

Trevlig helg och höstpussar

2010-10-22 @ 12:49:15
URL: http://lagottoflickorna.bloggplatsen.se
Polaren: Britta

Tusan sån´tur han har Jalle-ponken! Att han har dig menar jag :0)

Jag blev faktiskt lite gråtig när jag läste allt det fina du skrev... men det går över.

Vilket fint liv ni har du och Jalle - och vilken härlig familj ni har!

Vet du Göte jag tror att du och Jalle kommer att bli väldigt överraskade om ett tag - säckakärran och framför allt Carolina är inblandade i överrasket...mer säger jag inte.....

2010-10-22 @ 14:01:25
URL: http://www.oxberget.se
Polaren: Eva

Nu blev jag lite osäker faktiskt....Jag VILL ju ha snö nu, men får väl kanske vänta lite då så att du hinner med att utbilda Jalle! Eller så gör jag bara vinter här, fast det brukar alltid bli lite fel så snön far nån annanstans...Njä, jag väntar lite, Göte, för din skull! :)

Rackarns fin mötesplats du har....måste kolla om det finns nån sån här också, annars kanske jag kan komma till din o snacka lite!

Jäklar va mycket bullar o kakor din mittimellanmatte måste ha ätit....;)

Kramisar till er alla!

2010-10-23 @ 09:10:22
URL: http://prinstorsten.blogg.se/
Polaren: Torsten

Ser att matte tjuvskrivit sitt namn på avsändaren....men det är från mej, TORSTEN. så det så!!!

2010-10-23 @ 09:11:36
URL: http://prinstorsten.blogg.se/
Polaren: erika

heej jag ringde til er i fredags ingen hemma då....jag ringer dig imorn är ni hemma då???=)=)

2010-10-24 @ 20:35:02
URL: http://elvismammans.blogg.se/
Polaren: erika

hej hej jag tänkte njuda på grekisk afton när ni kommer=)=)=)

2010-10-26 @ 22:03:43
URL: http://elvismammans.blogg.se/
Polaren: Älsa o BollnäsTrollet

Halloj!!

Ojoj vilken toppenbra beskrivning av hösten!! Nu fattar tom vi vad det handlar om:)

Vad stor Jalle har blivit!! Vi har ju inte kollat in hos er på länge ju! Jättefina bilder på er också=)

ha det så himlans jättebra nu=)



2010-11-01 @ 06:25:35
URL: http://leonland.bloggplatsen.se
Polaren: Stella o Doris med matte Lotta

Ja nog är det tur att Jalle har dig, han kommer lära sig så mycket bra!!



Vi gillar din mötesplats, en sådan ska vi försöka hitta här i Borås oxå, tror faktiskt att alla kan behöva en sådan



Puss på Snyggnosen

2010-11-01 @ 09:15:37
URL: http://www.blondinstella.bloggagratis.se
Polaren: Edith

Hallå GÖTE, nu SAKNAR jag dig med stora bokstäver. Var håller du hus? Colliekramar

2010-11-07 @ 19:38:25
URL: http://parisercollie.blogg.se/
Polaren: Älsa o BollnäsTrollet o Annica

Nämen hallåååå!! Vad händer??? Vi saknar er i cyberrymden ju!!!! Hallå snygg Göte=) wäjkipäjki(det är dalamål)=))))

2010-11-24 @ 21:01:14
URL: http://leonland.bloggplatsen.se
Polaren: Nilla

Hörrudu GÖTE!!!!! Med STORA bokstäver! Vet du om att det är ÖVER en månad sen du bloggade sist, vet du det?????????????? VA?????

2010-11-24 @ 22:27:13
URL: http://nillasdagar.blogg.se/
Polaren: Elliot Kung af Upphärad

GÖÖÖÖÖÖÖTE!!! Hallååååååå!!!!

2010-11-28 @ 23:39:04
URL: http://www.kulan.bloggplatsen.se
Polaren: Älsa o BollnäsTrollet

Kom igen nuuuuu o skriv några rader i bloggen Göte!!!! Vi saknar ju dej!!!!!!!!

2010-12-03 @ 07:28:12
URL: http://leonland.bloggplatsen.se

Skriv du också:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv här:

Trackback
RSS 2.0